ترکیبی جویدنی برای کاهش قندخون بعد از غذا در بیماران دیابتی

 ترکیبی به نام PAZ320که توسط کارخانه ی Boston Therapeuticsتولید شده است درفاز دوم تحقیقات ازنظرایمنی وتأثیرنتایج  مثبتی را ارائه کرده است. این دارو با پایه ی کربوهیدراتی برای کاهش پیک گلوکز بعد از خوردن غذا طراحی شده است. عملکرد این ترکیب ازطریق ممانعت از عملکرد آنزیمهای هیدرولیز کننده ی کربوهیدراتها انجام می شود.

 نتایج این تحقیق  در مجله ی Endocrine Practiceمنتشر گردید.

PAZ320در 24 بیمار با سن 18 تا 75 سال مبتلا به دیابت نوع 2 که نمایه ی توده ی بدنی آنها از 25 تا 40 کیلوگرم  در متر مربع  بود و هموگلوبین A1Cآنها بیش از 9 درصد بود، آزمایش گردید.

هموگلوبین A1Cیک معیار آزمایشگاهی برای اندازه گیری مقدار قند خون در طی 3 ماه گذشته است 45 درصد از بیماران با مصرف این ماده میزان قندخون بعد از غذایشان نسبت به مقدار آن درابتدای آزمایش 40 در صد کاهش  نشان می دهد. این کاهش وابسته به دوز مصرف دارو است  و بنظر می رسد این ماده  بدون تداخل و صرفنظر از داروهای دیابت که بطور همزمان مصرف می شود، عمل می کند. با مصرف  این ترکیب هیچگونه افت شدید قندخون یا هیپوگلایسمی اتفاق نمی افتد وتأثیرات  جانبی گوارشی آن بسیار ضعیف است.

PAZ320یک ترکیب پیچیده ی دارویی با پایه ی کربوهیدراتی است که بصورت غیر سیستمیک  عمل می کند این ترکیب جویدنی به منظور کاهش مقدار قند خون بعد از خوردن  غذا طراحی شده است . این دارو قبل از غذا مصرف می شود و دردستگاه گوارش از عملکرد آنزیم های هیدرولیز کننده کربوهیدارتها که برای شکستن وهضم کربوهیدرات ها به گلوکز و آزاد شدن گلوکزبه جریان خون لازم می باشد، ممانعت می کند.

منبع: Boston therapeutics;September 4.2013